måndag 30 augusti 2010

Vikten att kunna rimma på sitt namn

Jag lämnar mitt sökande efter att bli en bättre och vemodigare människa ett litet tag för att skriva om en sak jag kommit på. Som kulturpersonlighet tror jag att ett bra sätt att bevara sitt minne för framtida generationer är att ha rätt namn. För om man bortser från att man exempelvis gärna får ha gjort schyst musik, varit född i rätt familj, klass, kultur mm. så är det bra att även ha rätt namn.

Mitt exempel är nu bara ett. Men det är ganska bra. Som barn mötte jag klassisk musik först i form av typ Mozart och Beethoven, kanske någon till. Den typen av högst-upp-mästare som befolkar den klassiska musiken. Ganska tidigt uppmärksammades jag dock på Liszt. Och det för att Liszt har ett bra namn. Annars är han inte riktigt en gigant, även om han väl är nog så stor.

Det är närmast förgjort att rimma på Beethoven och Mozart (om man bortser från skämtet "Han sjunger nog som en fågel, en sån där mås-art"). Liszt däremot rimmar lätt, framför allt på twist. Så i ett enda rim kan man göra resan från klassisk musik till modern. Vilket populärmusiken såklart tar tillvara på. Därför mötte jag i min barndom Little Gerhards Liebestraum av Liszt som twist. Även i Sven-Ingvars Alla vill ha någon vän att hålla i hand är det samma rim. Ytterligare ett par sånger som nämner kompositören tror jag mig ha hört. En om att "skjut ej på pianisten, fast han inte är nån Liszt, han rår väl inte för att han har något visst" och även någon som nyttjar det där med att vara listig, ha list, ha Liszt. Jättefyndigt.

Mitt namn serverar dessvärre vissa svårigheter; det är inte helt lättrimmat. Så det blir nog aldrig några sånger om mig.

5 kommentarer:

  1. Ja, på tal om namn som rimmar.

    http://svtplay.se/v/2122776/valet_2010/dorsins_valvisa_om_jan_bjorklund?sb,k130184,1,f,-1

    SvaraRadera
  2. Ännu mer på tal om kompositörrim - visst är det väl Povel Ramels "Håll musiken igång" som innehåller en massa sånt? I stil med "Wagner satt på en pall och skrev en liten trall - Parsifal".

    SvaraRadera
  3. "Ingen rapsodi av Liszt, har en sådan glöd och gnist, inget sprätter som en twist av music, music, music"

    http://open.spotify.com/track/7oLQ5w4g60bg4ISz1gKeNj

    SvaraRadera
  4. Det måste vara tragust att heta August. Men det är ännu värre att heta som jag.

    SvaraRadera
  5. jag fick bara ett namn.Dan kort och gott.Mina föräldrar hade en ide' om att jag själv skulle lägga till ett namn när jag blev stor.Ett tag funderade jag på att lägga til Karl och Axel.Det skulle då bli "KarlDanAxel" Det skulle passa mitt bilintresse mycket bra.
    Jag har fortfarande bara Dan som namn.Samt ett efternamn på 5 bokstäver.Känner mig lite rebellisk varje gång jag uppmanas skriva samtliga namn på blanketter och formulär.
    Men rimmar så bra gör det inte.

    SvaraRadera