måndag 17 januari 2011

"Det finns inga som e så lättlurade som dom som gillar country!"

Jag råkar tycka att den amerikanske countrysångaren Kris Kristoffersons debutskiva är rätt bra. Annars har jag inte lyssnat så mycket på honom. Men jag tror att han är reko. Det finns så mycket besynnerligt i den moderna countrymusiken. Än värre blir det när man tittar genom youtubes kommentatorsfält. "Hjälp! Jag sitter fast i ett amerikanskt patriotiskt kommentatorsfält" skulle kunna vara ett lekprogram med låtsaskändisar värdigt TV 4. Är Kristofferson ingen riktig patriot, hade Johnny Cash röstat Obama, och vem är egentligen en riktig, riktig cowboy osv. Inte bara är de som tycker något oresonliga i det de tycker. Det finns en tredje grupp som tycker att alla former av diskussion är hat på något vis. I vart fall, tillbaka till debutskivan. I en av sångerna, To Beat the Devil, berättar han om hur djävulen sjunger en sång för honom som går:

"If you waste your time a-talkin' to the people who don't listen, to the things that you are sayin', who do you think's gonna hear. And if you should die explainin' how the things that they complain about, are things they could be changin', who do you think's gonna care?"

Lite så tror jag det är med sådant som skrivs på internet. Alla pratar och få lyssnar. Rätt vad det är kommer alla orden vara borta och då vet eftervärlden ingenting om vad vi sade, om de ens skulle bry sig.

1 kommentar:

  1. Internet är en överskattad låtsasvärld.Dom bästa hantverkarna.Dom bästa försäljarna och dom bästa Countryartisterna finns inte på Internet.Oftast inte ens i Telefonkatalogen.
    Så nu loggar jag ut och går ut i verkligheten.

    SvaraRadera