söndag 23 januari 2011

Kyndelsmäss 2011

Januari börjar lida mot sitt slut och februari, kanske årets tyngsta månad, står för dörren. Vintern som lägrat landet sedan november kommer inte vika än på länge. Först i mars kan man naivt börja leta efter vårspår i snömassorna. Vad jag kan behöva är ett firande! Sicken tur då att Kyndelsmäss står för dörren. Själva Kyndelsmässodagen infaller den andra februari, 40 dagar efter Jesu födelse. Men man firar traditionellt den nästkommande helgen. Eller firar är just det många inte gör, och det är själva poängen. Kyrkan tänder visserligen lite ljus och sådär. I stort är ändå helgen ett blankt blad, en högtid utan traditionens kättingar. Så jag håller som bäst på att planera hur bäst man firar sina högtider; vad som är mina favoriter bland traditionerna. Jag har strukit granar, stänger och tåg som direkt orimliga. Halloweens utklädningsfest och julens presentiver lockar inte. Där ligger grunden som jag ska bygga mitt Kyndelsmäss 2011 på. Första söndagen i februari är för övrigt även samernas nationaldag. Dubbelt upp! Då borde ju lördagen vara nationalaftonen. Jag har aldrig känt en same som inte varit hygglig.

Till 2012 borde jag försöka få till en kyndelsvisa. Det blir svårt. Men målet är bländande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar