tisdag 28 juni 2011

August konverserar Myndighetssverige

"Hej!

Nu vet jag inte om jag valde rätt ämne. Men med lite tur kommer det nog rätt till slut. Jag funderar över min skatt. Nu när jag deklarerade visade det sig att jag skulle få ganska mycket pengar tillbaka. Och då tycker jag inte jag har betalat så himla mycket i skatt. Visst är jag glad för pengarna jag får tillbaka. Men samtidigt slås jag av tanken att jag tror att många av de pengarna som jag nu inte betalar i skatt i själva verket skulle användas klokare och mer samhällsfrämjande i statens händer. Så det jag undrar är om det finns något enkelt sätt att justera upp min skatt, så jag ger mer till staten? Eller finns det någon annan lösning."

"Hej August!

När det gäller själva skatten har Skatteverket inte rätt att ta ut varken mer eller mindre skatt än vad som följer på de uppgifter som lämnats i din deklaration. Den möjlighet du eventuellt skulle kunna ha att betala just mer i skatt är att avstå från eventuella avdrag du gjort i deklarationen. I så fall behöver du begära en omprövning, lämpligen på blankett SKV 6891:

Länkhttp://www.skatteverket.se/download/18.4f3d00a710cc9ae1c9c80006611/689106.pdf

Ett annat, betydligt enklare, alternativ till att låta staten ta hand om pengarna vore istället att skänka dem till någon välgörenhetsorganisation, stiftelse, förening eller liknande med ett syfte som du sympatiserar med."

1 kommentar:

  1. Besvikelsen över att inte fått några tips på hur man höjer sin skatt väger jämnt med glädjen i att ha blivit hänvisad till ett formulär.

    SvaraRadera