torsdag 21 oktober 2010

Jag tänker på Ulla Billquist




Snart har alla löv fallit av från björken här utanför. Få hänger fortfarande kvar och skälver i vinden. Vad har de för det? Trots all denna sin överlevnadskraft kommer snart vintern och hämtar dem. Jag tänker på Ulla Billquist. I min ena bokhylla har jag en vinylskiva från Sonoras röda serie med Billquists största hits. Räkna de lyckliga stunderna blott står med rosa bokstäver. Det är käraste vännen E som givit mig till den. På framsidan är Billquists anlete, med skarpt målade ögonbryn och oändligt gnistrande ögon. Jag försöker förstå hennes öde, varför det blev som det blev. Jag skrev ett långt stycke om 40-talets populärkultur och hur den verkar ha haft en förmåga att stänga in sina artister i fasta mallar. Det blev för utdraget och luddigt, så jag tar inte med det. I vilket fall blir det så märkliga kontraster. Artister som sjunger "låt ej sorg och bekymmer få trycka er, bara ta några blommor och smycka er" begår självmord. Ernst Rolf, det kanske tydligaste exemplet, får jag lov att återkomma till. Två dagar innan hon stänger in sig i sitt kök och vrider på gasspisen sjunger hon in en svensk version av Chickery chick. Det känns bara konstigt. http://open.spotify.com/track/3wFVXuUFxaFOe5xEFuzGIp

Hon föddes som Schönström 1907 i Eslöv som yngst i en barnaskara om fyra. Fadern, som varit militär och arbetat vid Generalstaben, avled i unga år. Han var inte mer än 35 då han med hjärnhinneinflamation färdades mot de sälla jaktmarkerna. Modern Gerda fick som änka ta hand om alla de små. Då var Ulla sex månader gammal. Efter att ha flyttat, via Värnamo, till Örebro startade Gerda ett kafé, och senare även rumsuthyrning, som hon försörjde sig på. Det hela är viktigt eftersom det låg i närheten av ett regemente, vilket innebar att soldaterna flockades dit för att dricka kaffe och äta bullar, som soldater plägar. Ulla kom under dessa år på 10-talet inte bara i kontakt med militärvärlden utan också musik, berättelser och en stimmig levnadsglädje.

När Ulla var 18 år kom hon i kontakt med ett skådespelande sällskap som bodde i de uthyrda rummen och då kanske framför allt med Fritiof Billquist. Han reste med Karin Swanströms teatersällskap. Genom honom kom Ulla allt mer in i teaterns värld, de blev vänner och mer än så. Hon engagerades vid teatern och de spelade tillsammans i Helsingborg och Ulla fick till och med genom Fritiofs försorg sjunga en del i radion. Annars spelade hon framför allt talroller. 1926 gifte de tu sig och Ulla blev Billquist. Året därpå fick de dottern Åsa.

Just hennes karriär ska jag inte uppehålla mig så mycket vid. Det finns att googla reda på ändå. I början av 30-talet fick hon chansen till sina första skivinspelningar. Visserligen floppade hon till att börja med, men under åren fram till kriget steg ändå hennes stjärna. Hon fick arbeta hos Ernst Rolf. Man kan höra det på hennes uttal i sången att hon varit hos Rolf. Hans garde fick just den oerhört tydliga diktionen, han lär ha varit mycket noga med just den och själv hade han en av sina starka sidor just där. Själv verkar dock Billquist ha tyckt mer om att uppträda i radio och inte behöva agera ut allt för mycket. Egentligen vet jag inte riktigt hur jag ska närma mig henne i skriften. Tankarna ger mig ingen kronologi. Under krigsåren blev hon som vi vet den som gav röst och ton åt kriget. Under dessa år var hon kanske Sveriges främsta schlagersångerska.

"en öppen och chosefri sångerska, som förenade ett parant utseende med en ovanligt vacker stämma och hög musikalisk kultur" säger Sixten Ahrenberg på baksidan av min skiva.

Men hur ska man kunna förstå Billquists död?
Det känns väl lite sensationslystet att spekulera. Samtidigt ger dess hela mysterie mig ingen ro. Det var förstås en mycket vid skillnad mellan individen och artisten Ulla Billquist. Privat ska hon ha varit skojfrisk, ödmjuk och lite reserverad. Tydligen var hon inte sensationslysten eller mån om att göra karriär. Samtidigt fyllde krigsslutet henne med en personlig oro. Hennes satsningar på att övergå till att bli en mer seriös vis- och schlagersångerska, accepterad i de högklassiga salongerna mottogs vänligt, men inte översvallande. Vad gör man om man varit soldaternas sångerska då soldaterna vänder hem.

Hon verkar inte varit helt lätt att leva med och verkar inte fallit för helt rätt sorts killar. Men det känns som en ganska vanlig brist hos någon. För att citera http://home.swipnet.se/audiolabstockholm/ullasidan.htm

"Det kan tänkas att Ulla, med den känsliga och konstnärliga själ hon hade, och med de ouppnåeliga krav hon ställde på sig som artist, också utan avsikt ställde stora krav på äktenskapet. Den tillvaro som Ulla hade som artist, med ständiga turnéer, är också mycket slitsamt för den äktenskapliga lyckan. Trots alla framgångar levde hon i en ständig känsla av otillräcklighet. De som lärde känna henne privat berättar om henne som en rätt glad och enkel tjej. Å andra sidan var det rätt få som fick den chansen eftersom hon hade ett Garbo-aktigt behov av att få vara ifred. Men så hände det, som en blixt från klar himmel, en månad innan Ulla skulle fylla 39 tog hon sitt liv en solig lördag förmiddag den sjätte juli 1946. På fredagskvällen hade hon ätit middag tillsammans med systern Margareta och hennes man Thor Modéen. De hade tyckt att det hade varit en trevlig kväll, och Ulla hade själv skojat på hennes mer anspråkslösa sätt med den lite bullrigare Thor. Ulla hade även pratat i telefon på kvällen med dottern, som då befann sig på Ullas brors sommarställe. Ulla hade dessutom nämnt för dem att hon nästa morgon skulle resa till Värmland, och uppträda i folkparken i Karlstad. Det är således helt klart att hon avsåg att genomföra resan till Karlstad, och allt var förberett för hennes resa dit. Ute på hallbordet i lägenheten på Nybrogatan 77 låg tågbiljetten i beredskap, resväskan var färdigpackad, hennes resdräkt var framtagen. Fem minuter till, och hon hade varit på väg i den förbeställda droskan till Centralen. Men något fick henne att i sista stund ändra sig; att ta sömntabletter, vrida på gasen, stänga alla fönster [...] Det fanns inget avskedsbrev från Ulla - inte ens en liten lapp med en kort anteckning. Det har omvittnats att Ulla hade kommit hem tidigt på lördagsmorgonen till sin bostad. Utanför porten hade hon setts av en taxichaufför, storgråtande. Vad hade hänt henne? En annan omständighet var att huvuddörren till lägenheten var låst, men den separata köksdörren var olåst när polisen på måndagseftermiddagen den 8 juli skulle ta sig in i lägenheten. Varför var den olåst?"


Dottern Åsa, 19 år, var vid tillfället hemma hos Ullas syster och Thor Modéen (de kilade nämligen stadigt). Hur ska man förstå Billquists självmord? Det känns mer äkta på sättet att det är gjort så hastigt. Ett sammanbrott och så står man inte ut längre. Nåja, inte finns det några osanna självmord. Men det känns mer som beräknat då man börjar skriva brev och hålla på. Ulla lämnade oss i ovisshet. Jag kokar en andra kanna te på samma blad. Det blir svagt, nästan bara som varmvatten med en förnimmelse av te. De känsligaste konstnärshjärtan tycks brista så hårt att det gör ont i mig, som aldrig ens varit nära att träffa dem.

Eftersom hon dog 1946 är hennes verk för övrigt tillgänglig på http://www.archive.org/details/UllaBillquist-01-25

7 kommentarer:

  1. Ulla var (är) fantastisk och hennes öde är så fascinerande, fängslande och tragiskt.

    SvaraRadera
  2. jag förstår att du facineras av Ullas öde.vet du om det gjordes nån riktig utredning kring hennes död.Gick man till botten med det ?Nån om kring henne borde veta nåt.
    Blev hon kanske mördad ?
    Eller hade hon bara en dålig dag ?

    SvaraRadera
  3. Dottern skrev en fin och kärleksfull bok (Köp Rosor) där hon funderar en del över moderns död. Tidningarna spekulerade också en hel del kring det. Men något entydigt svar finns väl inte. Ingenting talade väl egentligen för mord. Hon hade svalt sömntabletter och satt på gasen. Kanske inte lämpligaste sättet att ha ihjäl någon på. Så den gängse teorin är att det var ett självmord och att det skedde väldigt hastigt. Hon skulle egentligen iväg med tåget och uppträda men ringde inte ens och ställde in. Det ska ha varit enda gången hon egentligen svek sin publik. Men hon ska ha varit mycket komplicerad och nervös utav sig. Framför allt ska hon ha saknat någon slags sköld eller rustning för negativ kritik. Varje antydan om att hennes röst inte höll eller så gick henne direkt i hjärtat. Studioinspelningarna fick inte ha några skavanker utan måste trimmas till perfektion. Så dottern lutar lite mot att hon mötte någon som tydligen kände henne och som sa något till henne som hon tog illa upp av (kanske något om att hon efter kriget var slut som artist). Men det är bara spekulationer. Kvar finns bara den obegripliga sanningen att det som hände hände. Och jag håller helt med ekman-fanet Sara här ovan.

    SvaraRadera
  4. Ja, Köp rosor är intressant. Billquist verkar, precis som Zetterlund, lida av att inte förstå vilken utomordentlig artist hon var. Sorgligt är också att hennes sommarhus brann ned och att vissa misstänkte henne för försäkringsbedrägeri.

    Min personliga favorit är En månskenspromenad. Min pappa började spela på dans 1943 så han hade noterna i sin samling. Tyvärr är den inte så lätt att spela på fiol, det instrument jag en gång behärskat.

    SvaraRadera
  5. Först tänkte jag att det stod Zarah, innan jag hann läsa hela Zetterlund och tänkte att det kan inte stämma. Oj, det där om hennes sommarhus visste jag inte.

    En månskenspromenad är fin. Visst har den en fiolstämma.

    SvaraRadera
  6. Hittade detta på nätet, angående Billqvists död. Är dock rätt skeptisk (det var på QX hemska sajt), men det skulle kunna ligga något i det.

    "När hon den 6 juli 1946 hittades död i sitt hem så blev det spekulationer om hennes olyckliga liv med tre spruckna äktenskap bakom sig som diskuterades.
    Lasse Zachrisson har dock en annan historia. Han har pratat med väninnor som fortfarande idag vill vara anonyma när de berättar om Ulla Billquist sista dag i livet.
    lördag kväll den 6 juli dök hon inte upp på en planerad spelning i Karlstad.
    Istället låg hon hemma i sin lägenhet med sin kvinna. De två hade beslutat sig för att ta sina liv och la sig gemensamt på köksgolvet intill gasspisen. Tanken var att de skulle gasa sig till döds. Inga brev skulle lämnas, att hon och hennes kvinna skulle hittas tillsammans i samma säng, skulle bli förklaring nog.
    Men när Ulla somnat in vågade inte hennes väninna fullfölja utan hon lämnade lägenheten.
    Lasse Zachrissons berättelse baseras inte på några offentliga källor, utan på information från en väninna till den kvinna Ulla Billquist sägs ha älskat."

    SvaraRadera